onsdag 17 februari 2010

Tågresan en mardröm







Nu är vi i Mombasa och njuter vid ett hotell som heter Voyager. Det bästa ställe jag varit på i Mombasa. Någon tyckte det var som paradiset. Allt är inkluderat så det är bara att visa armbandet. Men resan hit!!!!!!!!!!!!



Jag som trodde tåget skulle bli en trevlig överraskning. Kommer ju ihåg den gamla goda tiden när vi hade det så trevligt på tågresan mot Mombasa. Jag hade hört att de hade renoverat. Men nej! Visserligen kändes allt bra vid stationen. Togs väl emot och ordning på stationen. Men på tåget var det nedslitet, men det hade nog funkat om inte tåget blivit stående på rälsen eftersom ett godståg spårat ur och vi fick vänta 7 timmar mitt i natten. Klockan 5 väcktes jag dessutom av att en i gruppen blivit bestulen på sin lilla ryggsäck med kameror och mobil. Där fanns också de viktiga passen och biljetterna. Men i allt elände så var det väl ändock lite av en gentletjuv. Som tog ut fordralet med pass, körkort och bankort och lämande i korriodoren. Paret som blev bestulen hade missat att låsa dörren och den stod lite på glänt under natten,



På tåget finns numera beväpnad polis så jag väckte dem och vi gick på tjuvjakt under natten. De med sina automatvapen och jag tätt efter. Tur att det inte blev någon eldstrid i de trånga korridorerna. Det hela var nog så enkelt att någon såg chansen när dörren stod öppen och stack in handen och tog väskan som låg nära dörren. Kanske någon anställd? Eller annan gäst på tåget. En dörr ut från tåget var dock olåst och enligt polisen tydde spåren på att någon tagit sig in på tåget då det stod stilla i 7 timmar. Ja, jag vet inte? Idag har vi fixat polisrapport och de lär väl få tillbaka det mesta från försäkringsbolaget. Bilder från våra kameror får vi ge dem, så de verkar glada trots allt.



Inga kommentarer: