fredag 15 maj 2009

Nu i Bukavo vid södra delen av Kivusjön




Nu är det andra dagen i Bukavo. Vi tog en expressbåt ( inte den på bilden, vi passerade den båten) som på två timmar tog oss över sjön till Bukavo. Det blev lite stötigt första timmen då båten slog ner mot vågorna, men sedan blev det fin resa som bjöd på underbara naturscener längs sjön. Jag bor på ett hotell vid sjön. Skulle vara ett fint hotell om det hölls efter. När jag skulle ställa mig i duschen så undrade jag varför jag fick vatten över mig innan jag satte på kranen. Det visade sig att hela taket var fullt av vattendroppar som tydligen trängt igenom taket. Det har varit en del häftiga regnskurar. Jag har besökt familjen Bulambo han bor vackert med utsikt över sjön och staden. Jag har träffat kommitteer, haft möten och undersökt bokföring och administration. Deras mikrokrdeitprogram har varit mindre lyckat gällande de individuella lånen. Nu har de köpt tre kopiatorer som de står med vid sidan av vägen i Bukavo som är en miljonstad. Under ett parasoll erbjuder de kunder kopior. Verkar vara många som kommit på samma ide. Det är kvinnogruppen som står bakom. Men undrar just om de får in så att det täcker kapitalinvesteringen. Det här med mikrolån är nog inte så lätt.

Inga kommentarer: