söndag 17 oktober 2010

Åter i Småland

Så kom jag åter till mitt härliga Småland igår. Hade ju bokat tåg från Bollnäs kl. 6 på morgonen, men var inne på internet och kollade innan jag la mig och såg att tåget som kom från Narvik var försenat med minst en timme under vägen. Sov oroligt under natten och drömde att jag missade tåget. Glömde väskan och annat strul. Men allt gick bra. Blev snabbt byte i Stockholm. Åkte från Bollnäs 7.15 och var i Nässjö 12.50. Lite av rekord. Från Nässjö genom skogarna till Bruzaholm med Krösatåget. Ett gammalt rälsbusståg. I Bruzaholm mötte vännen Sivert och han hade varit på tjuvjakt hela förmiddagen. Det hade varit inbrott på Väduren, där han driver firma och vandrarhem och där jag skulle bo. Några ungar hade tagit sig in genom ett galler och plockat rent på pengar och annat. Men de fanns i närheten. De kom från ett behandligshem strax över gatan och snart var både pengar och grejor tillbaka. De fick en stor kram av Sivert istället för utskällning. Igår hade vi möte i Betania. Församlingen växer och har haft flera dopförrättningar. Idag är jag bjuden på lunch hos brorsonen i Hult ( några km utanför Bruzaholm). Sedan möte på kvällen och efter mötet tåg mot Nybro. Återkommer.

Inga kommentarer: